Første utgave av LittleBigPlanet tok verden med storm. Her kommer på ny et skikkelig uvær av en spillpakke, og hvis du syntes mulighetene var store i den første utgaven kan du vente deg bakoversveis av oppfølgeren!

LittleBigPlanet så verdens lys i 2008 (2007 om man teller med press release) med småstore ambisjoner. Personlig hadde jeg bare så vidt hørt om spillet før det bare plutselig var her. Med muligheter som å kunne lage egne verdener som kunne være overraskende teknisk avanserte, utallige muligheter for å kle opp figuren din i kostymer, samt et veldig oppslukende plattformeventyr, ble spillet svært populært for alle aldere og begge kjønn.

Nå er altså LittleBigPlanet tilbake med oppfølger for å livne opp i stua. Vi tar en titt på hva som er nytt, hva som er bedre og hva du kan forvente. Det skal sies alt nå at LBP2 er ikke stort sett mye mer en ”expansion” (altså utvidelse) av LBP1 enn en ny utgave. For en bedre innsikt i spillet gjennom denne anmeldelsen kan det derfor være gunstig å ta en titt på vår anmeldelse av LittleBigPlanet 1.

Grafikk

Det visuelle i LittleBigPlanet 2 er veldig tilfredsstillende. Det er skarpe bilder og mye som kan skje på en gang i bildet uten at det resulterer i lagg (hakkete video). Personlig ser jeg ikke noe spesielt til oppussing fra det første spillet, og jeg tror ikke egentlig det er stort å tenke på heller. Figurene du møter på i verdenene du utforsker har fått en oppussing. De er nå mer eller mindre unike interaktive dukker som kan løpe rundt på plattformen sammen med deg. Til kontrast husker du kanskje figurene du møtte på i LBP1 som var fantasifulle figurer bygget opp av alt det rare du ellers kunne bygge ting med. Denne forbedringen gjør at spillet føles litt mer som en faktisk verden og ikke bare et interaktivt dukkehus du leker med sekkebamser i.

En annen ny ting er kameraføringen. Tidligere var kameramulighetene begrenset til en eller annen vinkel inn på plattformen, men allikevel låst til bestemte områder rundt figuren din. Nå kan kameraet flytte på seg for å filme begivenheter som skjer lenger borte på plattformen. Det gir også en potensielt mer actionfølelse i spillet, i tillegg til å gjøre det mulig for deg som “skaper” å lage en hel film om du så skulle ønske.

Ellers hvis du spilte LBP1 er det ikke mye som vil overraske deg i LBP2. Én ting er dog at de har økt grensen for hvor mange elementer som kan benyttes i en verden. Dette betyr at det er plutselig større muligheter for at plattformene du kan laste ned og spille fra nett, laget av andre spillere, er enda større enn før.

Lyd

Lyden i spillet har kvalitetsmessig heller ikke fått noen spesiell oppløftning, men det var i utgangspunktet heller ikke nødvendig. Det har blitt lagt til ny musikk som er litt bedre kjent blant folk flest, som for eksempel Walter Murphy sin “A Fifth of Beethoven”.

Det er også verdt å merke seg at det nå er med et par stemmeskuespillere i tillegg til Stephen Fry (som var med i eneren også). Disse spiller de forskjellige rollene til “skaperne” i de forskjellige verdenene. Selv om dette betyr at det med jamne mellomrom er introduksjoner og historieplot som blir presentert med lyd, er det ikke helt slutt på tekstboblene som presenterer dialoger i de forskjellige brettene.

Mer er det ikke egentlig å si om lyden i spillet. Men i disse dager kan det være ganske positivt. Lyd generelt anser jeg som regel å være bra, men at en dårlig utvikler kan virkelig tråkke i det og ødelegge det gjennom et eller annet forsøk på å være fancy.

Spillbarhet

Spillet har i første omgang en historielinje du kan spille igjennom. I grove trekk handler dette om veien til å beseire den onde Negativitron; en flygende krysning mellom en slange og en drage. Han er en fare for hele universet fordi han har et ønske og en plan om å ødelegge absolutt alt. Hmm.. Drageskapning som bare vil ødelegge alt.. Høres kjent ut?

Det er slike skurker som får meg til å begynne å lure litt på hvor det ble av de gode gamle dagene. Dagene der manusforfatterne hadde fantasi og ork nok til å lage en antagonist som hadde en litt dypere grunn for å være slem. Verdensdominans, penger, respekt og den regla der. Nå skal det sies at LBP har aldri vært og kommer garantert aldri til å være en spillserie der hovedattraksjonen er dype historier.

LBP2 tilbyr et nesten utrolig spekter av muligheter. Du kan starte et brett i klassisk “mario-modus” (dvs, du styrer figuren din sett fra siden og bortover en plattform). Plutselig snus alt på hodet ved at du rir på en larve sett ovenifra mens du beveger deg oppover en trestamme. Dette er bare en av mulighetene også. Jeg har sett alt fra et brett der du spiller snikskytter, til en ”remake” av Assassin’s Creed i LBP-form.

Forskjellene fra LBP1:
Fint lite er egentlig endret fra LBP1. Med det mener jeg at i de aller fleste tilfeller er alt du kunne gjøre i LBP1 også i tilsvarende i LBP2. Forskjellene kommer i form av rene tillegg. Det mest avgjørende er i første omgang forskjellige elementer du kan bruke i byggingen av et brett. Mange av disse kan kombineres til å oppnå helt unike funksjoner. Alt fra fly til sprettende kaniner om du så skulle ønske. Dette på sin side åpner for en verden av unike plattformspill som bygger på samme motor. Med andre ord kan man nesten si at LBP2 har i all sin nye prakt åpnet for å være en egen spillbygger i stedet for bare en plattformbygger!

Man kan da kommentere og si at dét var det muligheter for i LBP1 også, sett at man lærte seg triksene. Og ja, du kunne faktisk ”programmere” ting der også, men det var svært så komplisert. Det hjalp heller ikke at du ofte kunne ende opp med å støte på en begrensning for hvor mange elementer som kunne presses inn i én verden. Dette har nå på flere måter blitt utvidet. Først og fremst har grensen for hvor mange elementer som kan dyttes inn blitt økt betraktelig. Det er i tillegg mulig å legge inn en ”link” til et annet brett på selve brettet. Slik kan du dermed spille igjennom så langt som du kommer på plattformen du er på og nærmest teleportere deg til et nytt sted og fortsette der.

Utvidelse, ikke fornying:
En ting jeg tenkte før jeg begynte med spillet var at det er jo litt synd at alt jeg samlet og lagde i LBP1 var nå foreldet og tapt, og at jeg måtte begynne på nytt. Dette er dog heldigvis ikke tilfellet. Det første spillet spurte meg om når jeg startet var om jeg ville importere min gamle profil inn i det nye. Dette ville jeg naturligvis og alt kom inn på svært kort tid. En ting jeg reagerte litt på var at, som i LBP1, må du igjennom en viss mengde tutorials før du får lov til å begynne å bygge ting på egen hånd. Denne gir fullstendig blaffen i hvilke tutorials du gikk igjennom på LBP1 og du må se igjennom selv forklaringer på det helt grunnleggende. Det skulle dog etter et par tutorials vise seg at de har oppgradert enkelte av verktøyene for å lage ting, så mens du sitter der og tenker ”jadda, jadda” kommer det brått noe du ikke visste.

En av de virkelig givende elementene er ”the controlinator” som enkelt nok gir deg et bilde av Playstation-kontrolleren der du kan koble hver enkelt knapp til en funksjon du plasserer på et funksjonskart. Med dette kan du ganske enkelt lage for eksempel et fly som skyter raketter, en tanks som lemper granater, en bil som tuter med hornet, eller alt ovenfor på en gang. Dette er bare en av flere artige tillegg som gir fantastiske muligheter i spillutviklingen din.

Flerspiller

Flerspillerbiten i LBP2 er veldig enkel i bruk. Hver gang du forsøker å åpne et brett blir du spurt om du ønsker å forsøke å finne partnere til å spille med. Du blir da automatisk knyttet opp mot andre som også ønsker å gjøre det samme og vips er dere i gang. Det er klart at det blir litt kommunikasjonssvikt når du og en annen spiller prøver å forstå hva den andre vil rent basert på ”kroppsspråk”. Det hjelper derfor innlysende nok å spille med mikrofon så man kan prate sammen, og i flere tilfeller vil jeg nesten påstå det er obligatorisk.

I flere verdener som allerede er laget på forhånd er det faktisk påkrevd at man må være flere som samarbeider om man ønsker å få tak i alle tingene. Eksempelvis gjennom at en person er nødt til å holde nede en bryter for at en annen spiller skal kunne komme seg frem til en plass med skatter i. Begge spillerne får da naturligvis utbytte for funnet, selv om det var kun den ene av dem som kom seg frem til skattene.

En av de største bonusene i min oppfattning er at det er også mulig å jobbe sammen om å bygge en ny verden gjennom nettet. Det er også mulig å være to stykker på samme konsoll, men det er ikke så greit fordi kameraet vil alltid kun følge figuren styrt av kontroll nummer 1. Det gjør det derfor til en noe sur affære å være andremann. Om man derimot kan spille over nett løser dette seg på en veldig fin måte.

Et lite problem med at brettene har støtte for å være mye større nå er at det er mye mer å laste ned om man ønsker å spille et nytt brett fra internett. Det kan ta litt tid å laste ned og man kan oppleve å bli sittende litt og se på ingenting mens man venter. Du kan nemlig ikke starte nedlasting av brett i bakgrunnen. LBP2 er for tiden også et særdeles nytt og populært spill så det er mye aktivitet på serverne deres. Det later ikke til at dette går helt smertefritt, men stort sett går det veldig greit så lenge du har litt tålmodighet. Mesteparten av tålmodigheten vil nemlig gå bort når du gjentatte ganger forsøker å finne noen som faktisk har lyst til å spille på nett med deg. Jeg ble avvist minst 10 ganger før jeg kom inn til en person som bare sparket meg fra spillet sitt kort tid etterpå. Etter fem nye forsøk kom jeg til slutt inn til en kar som var villig og da var underholdningen stor! Litt av problemet med at dette koster litt ekstra tålmodighet er rett og slett dette: Hver gang du har forsøkt å spørre om å få bli med noen å spille, og fått avslag, må du velge det samme brettet og laste det inn på nytt for å prøve å be noen på nytt. Og det er ikke alltid systemet da faktisk spør en ny person. Det kan hende den spør den samme på ny.

Bortsett fra å ha støtte for all funksjonaliteten fra LBP1 er det ikke mye nytt i flerspillerbiten (som jeg har oppdaget i alle fall). Uansett er det alt i alt en positiv opplevelse.

Konklusjon

LittleBigPlanet 2 er altså som sagt mer en utvidelse av sin forgjenger, men krever altså ikke at du har eller har spilt det forrige før du begynner på den nye utgaven. Personlig har jeg dog reist et funderende spørsmål på hvorfor dette ikke kom som en utvidningspakke i stedet for et helt eget spill, uten egentlig å ha funnet noe godt svar på det. Uavhengig av slike smådetaljer er det nye spillet en svært spennende pakke med masse godbiter.

Mutliplayer lider foreløpig litt av mye trafikk. Det er dessuten litt vanskelig å få igang et nettspill med tilfeldige spillere. Ikke nødvendigvis fordi enkelte er vrange, men fordi systemet tilsynelatende ikke tar hensyn til at noen allerede har sagt nei, og fordi den forsøker å laste brettet før den lar deg forsøke å finne en medspiller. En av de virkelige fordelene med LBP2 er at det har noe i seg for nesten alle typer spillere. Enten du er barn, voksen, glad i action og fart, glad i puslespill, liker å lage ting selv eller om du bare liker å pynte på ting med klistremerker og duppeditter er sannsynligheten god for at du vil like LBP2. Flerspillerbiten gjør det også morsomt å ta frem når du har besøk av venner, eller om du har lyst til å spille med venner over nett for den sakens skyld. Mange av aspektene ved spillet gjør det også til ganske ”jentevennlig”. Det er en risky ting å si med fare for å fremstå som sjåvinist, men jeg vet om flere jenter som liker LittleBigPlanet og fint lite annet. Hvem vet, kanskje er det spillet som gjør at du klarer å få med kjæresten på spillkveld?

Kort sagt om LBP2 er at hvis du likte LBP1 vil du helt sikkert like oppfølgeren også. Hvis du ikke har spilt eneren før er det bare å komme seg til butikken. Dette er obligatorisk! (Edit: Jeg mener med dette at LBP2 er obligatorisk. Du trenger ikke LBP1 for å spille oppfølgeren).

PS: LBP2 har støtte for Playstation MOVE, men dette er ikke testet. Vi kommer tilbake med en kort vurdering av Move-funksjonabliteten.

Vår vurdering

60 / 100 poeng
Grafikk

60%

Lyd

60%

Spillbarhet

60%

Flerspiller

60%