Slik setter du opp OneDrive som nettverksdisk

Slik setter du opp OneDrive som nettverksdisk

Etter oppgraderingen til Windows 10 har også OneDrive klienten fått seg en overhaling enkelte mener er til det verre. Slik kopler du din OneDrive som nettverksdisk.

I motsetning til tidligere versjoner av Windows hvor du har kunnet velge hvilke filer som skal være tilgjengelig uten tilgang til internett, er den nye mer lik det man kjenner igjen hos Dropbox: Enten er den lagret lokalt, eller så må du logge deg på nettsiden for å nå filene.

En guide laget av Jeffery W. Roach tar derimot for seg problematikken og lar deg kople til din OneDrive konto som en nettverksdisk og slik kan nå alle filene du ikke har lagret lokalt.

Fremgangsmåten

  • Åpne nettleseren din og logg inn på din OneDrive konto. I URL’en vil du finne en lang alfanumerisk verdi som identifiserer din partisjon i skytjenesten (markert med fet tekst under). Dersom URL’en er lengre, kan du kutte tegnene etter ‘%’ separatoren i URL.https://onedrive.live.com/?id=XXXXXXXXXXXXXXXX
  • Kopiere så ID’en som uthevet
  • Åpne “Min datamaskin” og velge “legg til en nettverksstasjon” i utforskeren (illustrasjon nder er på engelsk).
  • Skriv inn https://d.docs.live.net/DIN ID/
  • Sørg for at begge rutene under er haket av

  • Notat: Det kan hende du vil få en E-post med valg om å hente ut et App-passord, til fordel for Microsoft passordet ditt. Dette varsles i så fall pr. E-post til din registrerte Microsoft-konto. Benytt da dette passordet.
  • Fullfør veiviseren og den vil kole til. Avhengig av din nettforbindelse vil dette kunne ta litt tid
  • Du står nå fritt til å høyreklikke på nettverksdisken og gi denne et nytt navn.
  • NB! Du må være tilkoplet internett for å kunne nå filene i nettverksdisken du nå koplet til.

Lykke til!