Facebook åpner for chattebots i Messenger

Facebook åpner for chattebots i Messenger

Mark Zuckerberg kunngjorde i går at de vil tillate utviklere å implementere chattebots i Messenger, noe som åpner for en stor mengde nye funksjoner.

En “bot” er en kunstig intelligens som stort sett har som mål å oppføre seg som et ekte menneske. Den kan ha samtaler med deg, ta imot bestillinger eller tilby andre servicetjenester. Hensikten er ofte å gjøre arbeidsmengden til oss mennesker mindre, samtidig som tjenester kan utføres mer effektivt.

Det var ikke en uventet kunngjøring Zuckerberg kom med angående chattebots; det har vært mange spekulasjoner i om Facebook skulle annonsere nettopp dette på sin F8 utviklerkonferanse. Håpet er at Messenger kan bli en primærkanal for firmaer som kommuniserer med kundene sine interaktivt. Denne løsningen vil i så fall være en kombinasjon av kunstig intelligens og ekte mennesker, men om folket vil godta denne endrede tilnærmingen gjenstår å se.

Verktøyene som ble annonsert inkluderer et API som tillater utviklere å lage chattebots til Messenger og chatte widgets til weben. Plattformen er også åpen for media, noe Zuckerberg viste frem under demonstrasjonen med en CNN bot. Boten vil over tid personliggjøre nyhetsfeeden den sender deg ut ifra hva du faktisk leser. Han viste også frem en ny måte å bestille blomster på, hvor du kan bestille direkte gjennom Messenger i stedet for å plukke opp telefonen og ringe.

Et voksende marked

Facebook er ikke det første firmaet som lanserer en bot butikk for sin meldingsapp. Både Telegram og Kik har sine egne bot butikker. Men det som skiller Facebook fra de andre er mengden brukere. Mer enn 900 millioner mennesker bruker allerede Messenger hver måned, noe som er langt mer omfattende enn hos konkurrentene. Og hvis brukerne omfavner de nye botene, kan det trigge det største gullrushet i programvareutvikling siden Apple åpnet sin app butikk.

Bot tjenester er allerede godt stadfestet hos andre store firmaer. Slack satte av $80 millioner til utvikling av bots og andre funksjoner som kjører i programmet, og Microsoft annonserte sin egen bot plattform under Build 2016 i mars. I tillegg finnes det mange små startups som er bot fokusert og har fått rikelig med økonomisk støtte; Howdy, fin, Chatfuel, Msg.ai, X.ai og Luka, for å nevne noen.

Markedet vokser raskt, og om ikke lenge vil servicetjenester utført av kunstig intelligens bli helt normal hverdagskost – også for de som ikke kjenner til det i dag.