Posten lanserer gratis kurs om nettsvindel før netthandel-boom

For å unngå å bli svindlet er det sentralt med bevissthet og kunnskap. Posten lanserer gratis lynkurs om nettsvindel til alle i Norge.

I en pressemelding tilbyr Posten et gratis nettkurs for å forhindre nettsvindel.

Netthandelen har økt betydelig – og særlig under pandemien. Det betyr at mange venter på å få pakker utlevert. Det er en situasjon som kriminelle utnytter i svindelforsøk på e-post og SMS, og mange har mottatt falske henvendelser.

Posten tar opp kampen – ved å styrke folks kunnskap.

– Vi lanserer nå et digitalt lynkurs om nettsvindel til hele Norge. Vi er sikre på at bevissthet og kunnskap er avgjørende for å redusere svindel. Der kan vi bidra med vår kompetanse og dele den med våre kunder og andre, sier Tore L. Orderløkken, direktør for Informasjonssikkerhet i Posten.

Kurset gir grunnleggende kunnskap om nettsvindel. Man får innsikt i hvordan kriminelle jobber, hvordan man kan avdekke svindelforsøk – og ikke minst: Hva man gjør om man blir rammet.

Kurset finner man på Postens nettsider. Det kan gjennomføres på mobil eller pc, og tar kun fem minutter.

Lenke til kurset:
https://www.posten.no/kundeservice/nettsvindel/lynkurs-om-nettsvindel

Sunn skepsis

– Svindlere misbruker dessverre folks tillit og forfalsker henvendelser ved bruk av store merkevarer og utnytter situasjoner som virker kjent, for eksempel det å vente på en pakke. Da kan folk raskt bli lurt til å oppgi betalingsopplysninger eller annen sensitiv informasjon, sier Orderløkken.

Posten og Bring har høy tillit i befolkningen, men også andre store virksomheter får regelmessig sine navn og logoer misbrukt. Det er lite virksomhetene kan gjøre med at noen utgir seg for å være dem. Derfor gjelder det å bygge bevissthet hos folk.

– Man må utvise en sunn skepsis med ulike henvendelser, enten det er på e-post eller SMS. Det er viktig å forstå at de kan forfalskes svært enkelt – både avsenderadresser, lenker og nettsteder, sier Orderløkken.