FAA har godkjent at American Airlines kan kaste ut de papirbaserte flymanualene til fordel for nettbrett - noe som vil spare flyselskapet for 1,2 millioner dollar i drivstoffkostnader.
Med Federal Aviation Administrations (FAA) godkjenning, vil flyselskapet ble det første kommersielle flyselskapet som bytter ut papirmanualene til fordel for mer teknologisk utstyr. American Airlines vil med dette bli en innovatør og ledende innenfor flyindustrien, og vekten av papirmanualene vil spare selskapet for store drivstoffkostnader.
Nettbrettene som tas i bruk (Ipad) veier omkring 652 gram, til sammenligning med papirmanualer som veier godt over 15,8 kilo. Papirmanualene brukes av piloter over hele verden, og dersom flere flyselskaper følger denne trenden, vil drivstofforbruk- og kostnader synke drastisk. American Airline planlegger også å gå enda lenger – ved også å utstyre flyvertinnene med nettbrett. De er foreløpig på test-stadiet med dette, for å se hvordan de kan redusere arbeidsmengden til flyvertinnene.
Flyselskapet kaller det nye utstyret for “Electronic Flight Bag“, og i følge visepresident Captain John Hale, er dette en viktig endring for selskapet;
Med FAA’s godkjenning vil vi kunne bruke nettbrett til å fullføre vårt “Electronic Flight Bag”-program. Dette inkluderer bedret arbeidsmiljø for våre piloter, reduserer avhengigheten av papirprodukter og fører til bedre drivstoffeffektivitet på våre fly.
Tilbake i 2011 startet American Airlines en prøveperiode med nettbrett som elektronisk utstyr på utvalgte flyvninger. Denne måneden vil selskapet utstyre alle sine Boeing 777-piloter med Electronic Flight Bag. Selskapet håper hele flyflåten kan starte å bruke nettbrett innen årets utgang.
Enkelte andre flyselskaper bruker også nettbrett, slik som United Continental og Alaska Airlines.