Internett har endret hvordan folk ser på privatliv og personvern og flyttet grensene for hva man mener er akseptabelt å vite om hverandre, mener Gunnar Andreassen.
Leserinnlegg av Gunnar Andreassen
Gunnar Andreassen er en profilert foredragsholder med stor kompetanse og mange års erfaring innen markedsføring på interenett og sosiale medier. Han er også en Google AdWords- og Analytics-sertifisert partner.
Dette innlegget er skrevet av en av våre lesere. Artikkelen gjenspeiler ikke nødvendigvis redaksjonens meninger eller redaksjonelle krav til publisering.
De fleste av oss synes vel at internett er en velsignelse, vi har nå bedre tilgang på ferske nyheter, et større mangfold av underholdning og nyttig informasjon og praktiske tjenester.
Tenk bare på hvilken revolusjon nettet har vært for hvordan vi bestiller flybilletter og hotell. Tidligere måtte vi få tak i feriebrosjyrer og fysisk besøke et reisebyrå for å bestille en ferietur. I dag gjør vi alt selv, og det er enklere og billigere.
Betale for hvert Google-søk?
Enkelte er bekymret for sitt privatliv på grunn av hvordan nettet fungerer, og man synes kanskje også at annonser er brysomme. Men tenk på hvordan for eksempel Google eller Bing ville fungert uten annonser.
Søkemotorene har enorme utgifter med å drive servere og lignende, og om annonsørene ikke betaler regningen må brukerne gjøre det.
Hvordan ville det vært om du måtte dra frem Visa-kortet hver gang du skulle søke etter noe og betale tre kroner for hvert søk?
Tanken om privatliv på nettet henger nok igjen fra den tiden man hadde fasttelefon og private dagbøker. I dag er kommunikasjonen nettbasert og folk vil gjerne at flest mulig leser om sine daglige gjøremål og liker Instagrambilder om hva du spiser til middag.
Nettet har kort sagt endret hvordan folk ser på privatliv og personvern og flyttet grensene for hva man mener er akseptabelt å vite om hverandre.
Folk som ønsker at man må være helt privat online synes ikke å vite hvordan man fysisk navigerer og kommuniserer mens man er på internett. Om en nettside ikke skal få vite hva du trykker på tastaturet eller hva du klikker på, ville ingen nettsider fungert i det hele tatt.
Noen mener også at annonsører overvåker hva du ser på online, og det er på en måte et gyldig poeng. Men også her er det en manglende forståelse for hvordan dynamikken rundt nettbasert økonomi fungerer.
Tidligere var nettsider stappet med blinkende, plagsomme og urelevante annonser. Dette var et reellt problem for nettsidene, annonsørene og brukerne. Og hvordan løste man problemet? Jo, ved å vise relevante nettannonser. Og de relevante annonsene trengte ikke lengre være prangende siden brukerne allerede er interessert i innholdet.
Men hvordan klarer man å vise en relevant annonse på en nettside? Jo, ved å vite litt om brukeren. Land og tidligere nettbesøk eller nettsøk hjelper med å vise rett annonse for rett publikum. Værre er det ikke. Og hadde man ikke kunnet gjøre det, måtte man gått tilbake til de irriterende og uinteressante nettannonsene vi hadde for flere år siden, og det er det ingen som ønker.
Derfor er personvern på nettet gammeldags.
Nå er det vel ingen som mener at alle skal få vite alt om alle eller at du ikke skal kunne kjøpe ting sikkert i nettbutikker, men den gamle oppfatningen av privatliv og personvern har gått ut på dato.