Etter den siste tids avsløringer rundt Cambridge Analytica, har selskaper som Nordea, Tesla og Sonos stanser sin investerings- og annonseringsvirksomhet mot Facebook
Som en reaksjon på nyheten om at Cambridge Analytica har hentet inn og potensielt påvirket over 50- milloner Facebook-brukere har nyheten satt dyper spor, både politisk vel som økonomisk. Senest 21 mars kunne E24 melde at så mye som 2,9 milliarder kroner på Facebook-skandalen, og markedet frykter at bunnen enda ikke er nådd.
Nordea stanser investeringer, Tesla fjerner annonser
Som en reaksjon på avsløringene melder nå en rekke store bedrifter og forvaltere at de setter investeringer og annonseringer hos medieaktøren på vent. Blant dem er Nordea, som i teknologiselskapet av etiske grunner.
Samtidig som Nordea trekker sine investeringer, melder selskaper som Mozilla, Tesla og SpaceX at de t etter avsløringene. I en pressemelding til ITpro.no melder Sonos at Sonos setter all reklame og annonsering på hold i én uke i sine digitale kanaler fra mandag 26 mars.
Ekstra sviende er symboleffekten; “Midlene som ville blitt brukt på annonsering, donerer Sonos til Access Now for å støtte RightsCon i Toronto i mai, et arrangement der digitale rettighetsaktivister og teknologisamfunnet kommer sammen for å diskutere utfordringene vi står ovenfor i dag“, avslutter Sonos i sin pressemelding.