Det store bildet handler om mer enn bare triksing med tall og statistikk
For slo vår skribent Christer et slag for miljøet, eller et slag mot talltriksing. Den gang var det flyselskapet American Airlines som byttet ut papirmanualene med nettbrett og med dette sparte 15 kilo. Som alle vet, er vekt avgjørende for drivstofforbruk på fly, men som Christer avslørte den gang var forskjellen som å kjøpe deg en bil til 363 000 kroner fordi den nå koster 15 kroner mindre enn tidligere.
Sparkesykler og busser
La meg som bergenser bare si det først som sist, Oslo har et snobbeproblem. Det går Trikk, T-bane, Tog og buss. Skulle det mot formodning være for meget å benytte disse, har nå utleietjenester av sykler og sparkesykler nå klart å tette tomrommet som endelig kan gjøre det mulig å flytte seg rundt om i byen uten å ha gått mer enn to-tre meter med egne bein. Forskjellen til resten av landet er at Oslo har et befolkningsgrunnlag som gir rom for et bredt tilbud av kollektivtransport, og det er denne som nå blir utfordret av nye og (potensielt) smartere løsninger.
Problemet er ikke det nye eller det gamle. Det tradisjonelle mot det utfordrende, eller el- mot diesel. Problemet er studier som misbruker statistikk, eller bare deler av tallgrunnlaget, noe NRK fattet interesse for nylig i deres kronikk.
At produktlevetid og antall passasjerkilometer påvirker miljøregnestykket er ingen overraskelse og eksempelet viser at en full buss er mer miljøvennlig enn en sparkesykkel. Likevel kalkuleres det ikke inn det utvidede tallsettet. Det som gjør at man går fra bil til buss, fordi sparkesykkelen kan frakte deg de første (og siste) tre kilometerne og innfartsparkeringen er en saga blott.
Alt foregår i evolusjoner, ikke revolusjoner
Påstanden over er ikke et sitat fra et nyoppstartet selskap, men fra min nære venn og kollega Olav. Yttrykket kom til live som følge av “skyrevolusjonen” i IT-bransjen. Faktum er at det er kun en revolusjon dersom du ikke følger med, og ting har endret seg så mye siden sist at du selv er avleggs.
I en pressemelding til ITpro skriver Fredrik Hjelm, adm. dir. i VOI; “Det finnes ikke et eneste nytt transportmiddel som har unngått en fase som forandrer hva vi oppfatter som vanlig.”. Med andre ord, det finnes en pågående evolusjon av transportmarkedet.
Det finnes eksempelvis ikke uttømmende data for levetiden til elektriske sparkesykler i den skala som trenger for en adekvat sammenligning mellom tradiskjonell bytransport og moderne løsninger. Et punkt som NRK refererer til i Aftenposten, er en naturlov som vil bryte seg selv. I hvert fall i Norge. En elektrisk sparkesykkel har 6 måneder garantitid (bedriftskjøp) eller 2 år (privatkjøp). Dersom produktet ikke varer vesentlig kortere enn dette vil byrden av reklamasjoner true den økonomiske likviditeten til firmaet – produktforbedringer ser dagens lys.
Når vi først skal misbruke litt statistikk. Varierende krav og feilkjøp gjør at en buss ikke nødvendigvis lever stor lengre enn sparkesykler heller. Det vet vi i Bergen alt om.