TV, romlig lyd og Vision-S

TV, romlig lyd og Vision-S

CES/Las Vegas: ITpro tok turen innom Sony sin stand på CES 2020. Der fikk vi blant annet se noen nye TV-er og en ny konseptbil kalt Vision-S.

Sony har vist frem en rekke nye TV-er på CES. TV-ene som ble vist frem, er temmelig like fjorårets modeller, men det er selvfølgelig noe nytt å spore.

For å ta LED først, lanserte de ikke mindre enn 7 forskjellige serier, alle med et knippe forskjellige størrelser tilgjengelig. Utstillingen var begrenset til én ny serie, nemlig ZH8 samt et eksemplar av fjorårets gigantiske 98″ modell, ZG9. ZH8 kommer i to størrelser, 75″ og 85″. De er hakket mer elegante enn fjorårets da de har laget rammen mindre på denne. Dette har de kunnet gjøre fordi de nå har flyttet lyden ut til hele rammen, ikke bare over og under som på fjorårets ZG9. Dette skal gjøre så det oppleves som at lyden kommer ut av bildet. Bildeteknologien i bruk er såkalt “full array LED”.

Det betyr at belysningen bak panelet består av en matrise av individuelle lyspunkter som justerer seg etter hvor lyst eller mørkt bildet på det aktuelle området skal være. Dette gir en bedre kontrast sammenlignet med kantbelyst LED der belysningen er konstant bak hele panelet.

CES 2020: Sony OLED, Foto: Ole Jonny Borgersen, ITpro.no

Sony lanserte også to nye OLED-serier, A8 og A9. A9 er en forholdsvis liten TV på bare 48″. På utstilling var det de to tilgjengelige størrelsene i A8-serien som var på plass, nemlig 55″ og 65″. Disse har en helt minimal ramme og ser veldig elegante ut. På disse enhetene brukes selve skjermflaten som høyttaler. Dette gjør at det oppleves som om lyden kommer fra bildet, noe det bokstavelig talt gjør. Nytt på årets modeller er en teknologi de kaller “X-Motion Clarity for OLED”. Dette er en teknologi som skal forbedre bilder med mye bevegelse, typisk for eksempel sport. Denne har til nå vært forbeholdt LED.

Felles for alle årets TV-er er at de kjører AndroidTV-operativsystem. Og har således innebygget Chromecast og tilgang på andre tjenester gjennom denne platformen. OLED-modellene blir tilgjengelige for det skandinaviske markedet i april, mens 8K-modellene blir tilgjengelige i juni. Priser er ikke sluppet, men det forventes at de kommer til å ligge på rundt det samme som tilsvarende modeller fra i fjor.

360 Reality Audio

Høsten 2019 lanserte Sony et lydformat de kaller “360 Reality Audio”. Dette er et lydformat som tar i bruk såkalt “Object based spatial technology”. Det er en teknikk der man kan plassere de forskjellige lydstrømmene i musikken i et slags virtuelt rom der lytteren er i sentrum. Det kan minne om Dolby Atmos, men for audio levert over to høyttalere.

ITpros utsending fikk høre på et par låter med og uten denne teknologien. Det er utvilsomt en imponerende teknologi. Man føler et helt annet nærvær til musikken, og man kan klare å høre hvor de forskjellige instrumentene befinner seg i rommet. I utgangspunktet kan teknologien benyttes på alle hodetelefoner, men utvalgte hodetelefoner fra Sony støtter en ytterligere optimalisering. Man kan bruke appen til hodetelefonene til å skanne formen på ørene slik at systemet kan utføre en slags “romkorreksjon”, eller ørekorreksjon i dette tilfellet.

Det som enn så lenge er en liten brems for denne teknologien, er utvalget av titler. Per nå er det ca. 1000 låter tilgjengelig, og du må ha Tidal-, Dezer- eller Nugs-strømmetjenester. Prosessen for å lage disse filene er manuell. Man må faktisk plassere ut i et virtuelt rom hvor de forskjellige lydstrømmene skal befinne seg. Dette begrenser naturlig nok utvalget i en tid fremover. Sony sier selv at alle nye titler som slippes gjennom Sony sitt plateselskap blir laget med 360 Reality Audio og vanlig audio. Om resten av bransjen henger seg på, gjenstår å se. Imponerende er det, men for øyeblikket er det for spesielt interesserte “early adopters”.

Vision-S

Undertegnede lovte å ikke skrive om bil. Det løftet brytes nå. Bil er ikke det første man tenker når man hører Sony, men det har de altså nå laget. Konseptbilen har fått navnet Vision-S.

Foto: Ole Johnny Borgersen, ITpro.no
Foto: Ole Johnny Borgersen, ITpro.no
Foto: Ole Johnny Borgersen, ITpro.no

Det er laget en håndfull eksemplarer av denne bilen og de sier selv at de ikke har noen planer om å lage flere. Dette er en bil som er fullstappet med sensorer og teknologi fra Sony og er således et slags showroom. Vi får opplyst at den ikke er til salgs, men at en utsending fra noen veldig rike arabere allerede har spurt om å få kjøpe den.

Produkttest: Fitbit Charge 4

Fitbit har kanskje ikke oppdatert utseende på sin nyeste Charge, men det er innsiden som teller, som de sier og der har det skjedd ting. Det amerikanske selskapet ble kjøpt av Google for 2,1...