Lanserer støtteordningen «Spotify Covid-19 Music Relief»:
Siden utbruddet av COVID-19-pandemien, har Spotify engasjert partnere i den internasjonale musikkindustrien for å diskutere hvordan de kan støtte artister og kreatører som lever av musikk. Dette er en bransje som på alvor har blitt påvirket av virusets spredning, og selv om streaming fortsetter å spille en nøkkelrolle i å koble artister med fansen sin, er det mange inntektskilder som har blitt avbrutt eller stoppet helt som følge av krisen.
Spotify COVID-19 Music Relief
25. mars lanserte Spotify konseptet: COVID-19 Music Relief. Prosjektet støtter verifiserte organisasjoner som hjelper dem som er hardest rammet i musikkbransjen verden over. Til å begynne med samarbeider Spotify med MusiCares, PRS Foundation og Help Musicians – og de ser frem til å få enda flere internasjonale partnere med på laget.
Spotify gir donasjoner til disse organisasjonene, og vil matche alle donasjoner gitt via Spotify COVID-19 Music Relief med et totalbidrag på ti millioner dollar.
En helt ny «Spotify for Artister»-funksjon
Videre jobber Spotify også intenst med lansering av en ny funksjon som gjør at artister kan samle inn penger direkte fra fans i løpet av denne utfordrende tiden. Snart vil de gi artister muligheten til å føre egne lyttere til en innsamlingsdestinasjon, etter eget ønske, på sine egne artistprofiler.
Den nye funksjonen gir artister på Spotify muligheten til å linke til en verifisert donasjonsside, enten om det for seg selv eller for en annen artist i nød. (Denne funksjonen vil selvfølgelig være valgfri for artister å utnytte; ingen endringer vil bli gjort på profilsider med mindre artisten velger å delta, og Spotify vil ikke kutte noen bidrag).