Oscar Hovland fra Kogger mottok årets hederspris fra Microsoft Norge for blant annet sin innsats med synliggjøring av Norske it bedrifter. Sammen med denne podcasten har ITproX redaksjonen fått et interju med Oscar.
Mens Blåskjerbrødrene sendte Olav Tvedt i podcast studioet, tok ITproX og Alexander tastaturet for hendene. Vi ønsker å gi dere dobbel dose, men aller først;
La oss bare begynner med å gratulerer med hederspris Oscar
Tusen takk, tusen takk. Det var meget spesielt å motta hedersprisen, veldig koselig.
I år som tidligere var det beintøff konkurranse om hedersprisen, hva tenkte du når du så deg selv blant finalistene?
Oi, ja du det kan jeg si at det var ikke ventet. Nei, ikke i det heletatt.
Det er unektelig mye arbeid som ligger bak. Hvordan er prosessen frem til å motta en slik hederspris?
Det er helt riktig Alexander, og her kan jeg bare svare for min egen del. For å starte kort og konkret, så har det vært fem veldig spennende og innholdsrike år. Det begynte i 2015, da jeg var i kontakt med Microsoft rundt digital markedsføring og pakketering av innhold. De ønsket at jeg skulle kunne bistå Microsoft partnere med å forstå digital markedsføring, den transformasjon som har vært fra tradisjonell IT- leveranse til moderne sky- og tjenesteleveranse.
I starten var det stort sett kundebesøk innad i Norge, men over tid har dette blitt spredt til spennende partnere og kunder i Sverige og Europa ellers. Gjennom disse fem årene har jeg gjennomført 211 workshopper, og da jeg fikk et tips om at man måtte nominere seg selv til hedersprisen la jeg inne en videosøknad til dette. Men fra å søke om prisen basert på arbeidet, til det å faktisk motta den var veldig uventet.
Hedersprisen til Microsoft er en særdeles sterk annerkjennelse, hvordan har dette blitt mottatt blant kunder og partnere?
Det er helt sant, og for å gi deg noen tall. Jeg bruker LinkedIn for å måle nettverket og kontaktflaten i bransjen. Da jeg postet innlegget om hedersprisen har denne blitt sett 12- tusen ganger og hatt over 200 aktiviteter knyttet til seg. Jeg er enormt ydmyk over at en ikke-teknisk person som meg selv mottok hedersprisen.
Du nevnte workshopper. Hvilke worksopper er det kundene finner deg i?
Dette er workshopper som I all hovedsak fungerer som bindeledd mellom partner og distributør og driver den digitale markedsføringen, slik at både partnere og deres kunder finner verdi i produktene og tjenestene som selges. Sagt på en annen måte så er jeg et verktøy for å styrke relasjonen mellom partnere og distributører.
Hva er typiske temaer som går igjen i disse workshoppene?
Det som skjer er at jeg kommer til en partner med en introduksjon på pakketering og hvordan dette blir markedsført hos den aktuelle partneren. Ofte begynner dette med å starte med elefanten i rommet: hvorfor har dere ingen priser eller prislister på nettsidene deres? Det å sette priser på lisenser, varer, tjenester og hele produkter er ikke bare positivt for kunden, det er også en pågangsdriver for å drive diskusjonen internt hos partneren: Hva kan vi prise og hvordan?
Denne forenklingen og simplifiseringen av markedsføringen gir ikke bare bedre salg, men også mer fornøyde kunder. De vet hva produktene hjelper dem med. Spørsmål som «må jeg ha lisens for å bruke Microsoft Teams» eller «er det backup i Office 365» er spørsmål som mange stiller seg, men som de sjeldent – om noen gang – får svar på hos forhandlerens nettsider.
Det jeg ofte sitter igjen med, er en følelse av at teknologiselskaper er redde for å bli «tatt» om de sier noe feil eller noe som man risikerer kan bli fort utdatert. Å drive budskapet gjennom video er en sterk måte å forklare produkter, tjenesteleveranser, lisenser og problemstillinger, som kundene er opptatt av.
Heldigvis, om jeg kan formulere det slik, heldigvis har podcaster og vlogger vært en sterk bidragsyter på å drive medieretningen. Selv om mange bedrifter og organisasjoner har egne podcaster, kamufleres det faglige på en uhøytidelig plattform som gjør det mindre skummelt fra bedriftens ståsted. Drømmen min er at vi kommer til å se mindre av fotografier av serverparker og mer til rødmende, engasjerte teknikere som formidler et faktisk budskap.
Du sier teknikere og ikke selgere eller ledere?
Microsoft fokuserer tungt på sertifiseringer og hvilken verdi sertifiserte teknikere har, og vi ser hvordan enkeltindivider kan stå frem i organisasjoner fordi de er ekstremt kompetansedyktige med sterk kjennskap til både produkter og miljø. Hvis man legger litt vilje til, kan de samme personene stå frem og nå frem til kundene med et noe enklere budskap. Det handler om å kommunisere kunnskap og kompetanse uten å være salg, men med det tekniske alibiet.
Kunsten er å ha en teknisk faglig dyktig person som har litt sosiale ferdigheter. Det er noe som fort overbeviser kundene om det de faktisk er på jakt etter – et partnerskap som gagner også dem og ikke bare partneren.
Blåskjermbrødrene takker for podcast, og ITproX redaksjonen takker for intervu!
For de som ikke benytter Spotify, kan podcasten med Oscar og Olav også finnes på