Falck veihjelp og konsulentselskapet Sopra Steria tester i disse dager ut en løsning som tar HoloLens-teknologi ut på landeveien. Resultatet kan bli nesten dobbelt så mange reparasjoner på stedet.
Ute på riksveien, to timer fra hytten, skjer det. Bilen får problemer, og du kjører til siden og setter varseltrekanten på taket. 25 minutter senere ankommer bilbergeren fra Falck. Tekniker kikker under panseret, sier han må hente verktøy – HoloLens briller!
Skjer det noe med bilen din på veien, er bilbergeren ofte først på stedet. Med HoloLens-briller kan vi øyeblikkelig koble på ekspertisen til merkeverksted, mekaniker og takstperson. Det kan øke konkurransekraften vår, spare penger for forsikringsselskapene og redde bilferien din
– Kjetil Kval-Engstad, nettverkssjef for Falck Norge.
Nær 50 000 flere reparasjoner på stedet
I forrige uke gjennomførte Falck og Sopra Steria et forprosjekt med HoloLens ved en stasjon i hovedstadsområdet. Resultatene var såpass lovende at partene allerede er i gang med å planlegge et omfattende pilotprosjekt til høsten. Dersom resultatene fortsetter i samme spor, kan bilbergere ved 120 Falck-stasjoner rundt omkring i landet kanskje regne HoloLens-briller som en fast del av verktøykassa om ikke så lenge.
Vi gjennomfører om lag 150 000 bilberginger i Norge hvert år. 38 prosent av disse oppdragene løses ved reparasjon på stedet. Ved å løfte ekspertisen ut på veien, tror jeg vi skal klare å heve denne andelen til opp mot 70 prosent, sier Kval-Engstad.
Positiv bilberger
I forrige ukes forprosjekt fikk Torger Fuglerudsveen, bilberger og bilansvarlig hos Falck i Oslo, prøve HoloLens 2-brillene. Han er positiv til å bruke slike briller i sitt daglige virke.
– Løsningen var enkel å forstå, og det gikk fint å kommunisere med ekspertene og utføre deres instruksjoner. Med slike briller tror jeg vi skal klare å utføre flere reparasjoner på stedet – og dessuten stille bedre diagnoser sier Fuglerudsveen.