Microsoft er varemerket som oftest blir utnyttet av hackere

IT-sikkerhetsselskapet Check Points nyeste rapport viser at Microsoft er varemerket som oftest blir utnyttet av hackere i phiskingangrep i tredje kvartal i år.

Phiskingangriperne utnytter varemerket Microsoft

2020 har som kjent medbrakt en global nedstengning og dermed har store deler av verdens arbeidsplasser er flyttet til hjemmet. IT-sikkerhetsselskapet Check Points nyeste rapport viser at Microsoft er varemerket som oftest blir utnyttet av hackere i phiskingangrep i tredje kvartal i år. Check Points mener at hackerne utnytter at store deler av verdens arbeidskraft er flyttet til hjemmet. Mange arbeidere som sitter på hjemmekontor bruker programvare fra Microsoft, noe som hackerne også har fått med seg. Verktøy som Microsoft Teams blir brukt mye i denne perioden hvor utallige bedrifter har innført hjemmekontor.

Dette er varemerkene som ble mest brukt i phiskingangrep i juli, august og september 2020, på global basis:

  1. Microsoft (benyttet i 19% angrepene)
  2. DHL (9%)
  3. Google (9%)
  4. PayPal (6%)
  5. Netflix (6%)
  6. Facebook (5%)
  7. Apple (5%)
  8. Whatsapp (5%)
  9. Amazon (4%)
  10. Instagram (4%)

Mens i snitt 19 prosent av alle phiskingangrep brukte Microsoft-navnet i tredje kvartal, var det bare 7 prosent av alle svindelforsøkene som ga seg ut for å være Microsoft i april, mai og juni.

Phiskingangrep via e-post står for den største delen av angrepene. Ondsinnede e-poster setter i gang prosesser for å hente ut påloggingsinformasjon fra kontoer som hackerne kan ta nytte av. I et av tilfellene med en slik e-post oppdaget Check Point at ved å klikke på en link i e-posten, ble brukere videreført til en falsk Microsoft påloggingsside hvor angriperne kunne hente ut påloggingsinformasjonen og dermed misbruke kontoen.

 

Ondsinnet e-post (Foto: Check Point)

Teknologisjef i Check Point Norge, Nils-Ove Gamlem forklarer hvorfor hjemmekontor-ordningen kan være positiv for hackerne.

‒ Det er ikke alle ansatte som er så vant med denne arbeidsformen, og ikke alle vet hvordan der gjenkjenner falske e-poster og andre angrepsforsøk. Hackerne ser dette som en kjempemulighet, og tar i bruk det varemerket trolig aller flest forbinder med jobb, altså Microsoft.

‒ Jeg tror Microsoft-etterligningene bare vil fortsette i månedene fremover. Derfor er det viktig at alle medarbeidere er på vakt. Får du en e-post vedrørende Microsoft-kontoen din bør du være ekstra skeptisk.

 

— Teknologisjef i Check Point Norge, Nils-Ove Gamlem

 

Teknologisjef i Check Point Norge, Nils-Ove Gamlem (Foto: Check Point)
Nedenfor er en oversikt over hvilke platformer angriperne retter seg mot og hvilke varemerker som blir misbrukt.
E-postangrep (44% av alle phiskingangrep i Q3)
  1. Microsoft
  2. DHL
  3. Apple
Nett (43% av alle phiskingangrep i Q3)
  1. Microsoft
  2. Google
  3. PayPal
Mobil (12% av alle phiskingangrep i Q3)
  1. Whatsapp
  2. PayPal
  3. Facebook
ITproX.no legges ned

ITproX.no legges ned

Etter snart 22 år i drift, legges nettstedet ITproX.no ned. Vi ser tilbake på en fantastisk tid og takker våre trofaste lesere, bidragsytere og samarbeidspartnere.

Test: Philips 27E1N5600HE

Test: Philips 27E1N5600HE

5000-serien fra Philips Monitors ønsker to nye produkter velkommen: 27E1N5600HE – 27″ (68,6 cm) og 24E1N5300HE – 24 (23,8″ / 60,5 cm diag.). Introduksjon Det er dags for å sette storebror på pulten for en skikkelig...

Test: Phillips 24E1N5300HE

Test: Phillips 24E1N5300HE

Introduksjon Phillips har nylig lansert to skjermer i deres 5000 serie. Det er en 24 tommers og en 27 tommers skjerm som innehar alle de viktigste funksjoner en ønsker deg av en kontor-skjerm i...

Test: Philips 243s1

Test: Philips 243s1

Nederlandske Philips har i en årrekke gitt oss mye forbrukerelektronikk og har en stor portefølje av skjermer og tv-er. Det begynner å bli ganske lenge siden de først lanserte sin ekte flatskjerm-tv tilbake i...