700.000 vil bytte mobilabonnement, men orker ikke

700.000 vil bytte mobilabonnement, men orker ikke

I følge en ny, landsdekkende undersøkelse svarer 700 000 nordmenn, eller én av fem over 18 år, at de har lyst til å bytte mobiloperatør, men gjør det ikke fordi det enten er slitsomt, tidkrevende eller vanskelig. Samtidig føler 4 av 10 at det er vanskelig å sammenligne ulike mobilabonnementer.

Hele 3 av 10 nordmenn beskriver mobilabonnementet sitt som dyrt, komplisert, uoversiktlig eller frustrerende, i følge en fersk undersøkelse utført av YouGov for Vipps.

Men mange orker ikke å bytte. 

Bakgrunnen er at det er for slitsomt, tidkrevende eller vanskelig. – Mye i den nye spørreundersøkelsen vår tyder på at telekombransjen har stort forbedringspotensiale. Flere nordmenn er misfornøyde med abonnementet sitt, men det er ikke så enkelt å bytte. Hele 4 av 10 nordmenn føler nemlig at det er vanskelig å sammenligne ulike mobilabonnementer, sier Elisabeth Haug, sjef i nyoppstartede Vipps mobil.

Forstår seg ikke på gigabytepreik

Det er spesielt de mellom 18 og 29 som sliter med mobilabonnementene sine. Eksempelvis har de mindre kontroll på hva mobilabonnementet sitt faktisk inneholder enn eldre aldersgrupper.

– Det ser ut til at de yngre er aller mest irritert på gigabytepreik og knotete brukeropplevelser. Eksempelvis oppgir hver tredje nordmann mellom 18 og 29 at de rett og slett ikke forstår seg på gigabytes, sier Haug.

I tillegg har nordmenn i tjueårene størst utfordringer knyttet til mobilregningen.

– Nordmenn i tjueårene oppgir et betydelig høyere behov for mobildata enn andre aldersgrupper. Ikke nok med det, de skulle også i større grad enn andre ønske at de kunne bruke enda mer mobildata enn de gjør i dag. Men de er svært usikre på hvor høy neste mobilregning kommer til å være, påpeker Haug.

Vipps mobil-sjefen mener at mange norske mobiloperatører i dag skaper unødvendige bekymringer og frustrasjon for folk flest.

– Det burde ikke være så komplisert å bruke og å forstå seg på et mobilabonnement. Men i dag blir vi tilbudt en haug med ulike pakker, for deretter å bli overøst med egne mobilabonnement-apper, kompliserte regninger og «data rollover» med tidsbegrensninger, sier Haug

Nyhetsdryss fra Microsoft Ignite 2021

Over 150.000 teknologiinteresserte fulgte med da Microsoft Ignite gikk av stabelen denne uka. Microsoft presenterte en rekke nyheter som skal bistå virksomheter med å lettere tilpasse seg den digitale transformasjonen verdenssamfunnet befinner seg...