En global undersøkelse hos toppledere har funnet toppledere nå foretrekker virtuelle møter i form av videosamtaler fremfor fysiske
Kvalitetslyd har blitt en ny prioritet for verdens bedrifter, viser en ny undersøkelse EPOS har gjennomført. 2000 mennesker fra syv globale markeder har svart fra IT, finans, forretningstjenester, helsesektoren og mediebransjen. Statistikken avdekker at 83 prosent av verdens toppledere sier kommunikasjonsutstyr har blitt mye viktigere enn det var for bare to år siden. De ser nå at lydkvalitet er avgjørende for å sikre kommunikasjonen mellom kunder, ansatte og samarbeidspartnere, og at dette har skutt farti takt med hjemmekontorbølgen. Skiftet har medført at lydkvalitet er blitt en obligatorisk faktor for å sikre videre drift av arbeidsplasser
Vi ser nå noe eksepsjonelt. Næringslivet har startet en massiv utrusting av arbeidsstyrken for å fremtidssikre dem mot lignende situasjoner som pandemien i år. Toppledere i Norge og resten av verden har skjønt at tapet fra å sende alle på hjemmekontor, …, dersom det forårsaker svikt eller sammenbrudd i kommunikasjonen. Vi gjør nå fem års digitalisering på ett år. Uavhengig av hvor lenge denne pandemien varer, så vil tiltakene vi har igangsatt nå, forbli varige
– Geir Kalleberg, leder for EPOS i Norge.
Bedrifter investerer mer for å sikre driftskontinuitet
Fordelene av fjernkontor har blitt åpenbar for ledere og ansatte. Virtuelt samarbeid er kommet for å bli for millioner av mennesker. Derfor adresserer nå toppledere tradisjonelle problemer som støy, forstyrrelser og dårlig lydkvalitet.
Det er godt etablert at effektive samtaler leder til bedre kundeservice, bedre engasjement hos ansatte og samarbeid. I undersøkelsen svarer 56 prosent av globale toppledere at høy samtalekvalitet er essensielt for deres bedrift. 34 prosent sier det er ønskelig, og 55 prosent av de som jobber innen helse og IT sier det er avgjørende for deres ytelse på jobb. 42 prosent av beslutningstakere har observert en økt betydning av kommunikasjonsverktøy på jobben for å ivareta kundeforhold.
Faktisk er samtalekvalitet blitt så viktig at 78 prosent av internasjonale toppledere er villig til å bruke mer penger. Spesielt innen salg- og markedsføring (56 prosent), der dette anses som obligatorisk.
Store bedrifter leder utviklingen
Arbeidsgivere innser nå medarbeideres behov for kvalitetslyd som en del av deres standard arbeidsverktøy. 95 prosent av de som deltok i undersøkelsen vil fortsette å investere periodisk i utstyr som standardsortiment. 50 prosent sier de vil gjøre dette hvert andre og tredje år fra nå av.
EPOS har funnet at store bedrifter på over 1000 ansatte ligger ett steg foran alle andre. Desto flere ansatte en bedrift har, jo mer bruker de på kommunikasjonsverktøy. Undersøkelsen viser også at utviklingen kommer fra toppen, der toppledere er de som satser på årlige investeringer i slik teknologi. I 42 prosent av organisasjoner, er det anerkjent at lydkvalitet er kritisk for deres egen drift