Det er mange fordeler med hjemmekontor. Lederne og arbeidskulturen trenger derimot en oppdatering.
I en fersk undersøkelse sier 39 prosents norske yrkesaktive at hjemmekontor har blitt en forutsetning for å jobbe, ikke lenger bare en gode. Hos den yngre generasjon X mener 59 prosent det samme. Dette viser en ny undersøkelse fra VMware, gjennomført av Vanson Bourne med respondenter bestående av ledere fra administrasjon, HR og IT..
Hele 70 prosent av de norske respondentene anerkjenner at deres arbeidsgiver er i ferd med å implementere bruken av hjemmekontor i så stor grad at de ikke kan gå tilbake til slik det var før. De er også bekymret for at ledelsen ikke tilbyr ansatte mer valgfrihet og fleksibilitet.
De siste ni månedene har arbeidslivet måttet omstille seg raskt til ny arbeidspraksis der “jobb” ikke lenger betyr “kontoret”. Framtidens arbeidsform har nå blitt realitet i form av en distribuert arbeidsstyrke, som nå er mer produktiv, med høyere arbeidsmoral, bedre samarbeid og flere rekrutteringsmuligheter. På denne digitale grunnmuren, må bedrifter ha riktig kultur og ledelse for å skape nye arbeidsplasser. De digitale verktøyene som lar en distribuert yrkesgruppe jobbe sammen har hjulpet tusenvis av selskaper og millioner av ansatte, og lar oss fortsette innovasjonen, skriver Kristine Dahl Steidel, VP for EUC EMEA i VMware til ITproX.
Slik må bedriftskulturen tilpasse seg
Fire av ti norske ledere bekymrer seg for at deres ansatte ikke faktisk jobber når de er på hjemmekontor. 38 prosent sier jobben deres fraråder hjemmekontor. tre fjerdedeler sier derimot at de opplever et press om å være på nett utenfor normal arbeidstid. Dette indikerer et behov for endring på ledernivå i forhold til tradisjonell styring og praksis.
For bedrifter som skal ta i bruk en modell der man kan jobbe fra hvor som helst, må ledelsen gå bort fra å måle ansatte på utført arbeid og heller fokusere på resultater i et tillitsbasert miljø. Å finne den rette balansen her kan være nøkkelen til motiverte ansatte og at det er en kultur der kreativiteten kan blomstre.
– Dr. Carl Benedikt Frey, Universitetet i Oxford og leder for Future of Work Programme.
Dette er på tross av flere tydelige fordeler for bedriften og ansattes. Næringslivet er nå i stand til å dra nytte av mer talent og kompetanse fra hele verden enn før. Siden hjemmekontor-bølgen startet sier nesten ni av ti ansatte at deres personlige relasjoner med kollegene, har blitt bedre.76 prosent føler de har større mulighet til å snakke for seg i videokonferanser og 85 prosent sier de er mindre stresset enn før. Arbeidsmoralen har steget med 36 prosent i tillegg til produktiviteten, som har gått opp med 48 prosent.
85 prosent sier at det er blitt lettere å rekruttere topptalent, spesielt for foreldre (84 prosent) og minoritetssøkere (74 prosent). Når det gjelder nyskapning og ideer sier tre av fire (75 prosent) de opplever mer av dette fra flere enn før i sine bedrifter.
IT anses ikke lenger som et hinder for en distribuert arbeidsstyrke. Nå kan ansatte jobbe fra kontoret, et lokalkontor, hjemme eller i felten. Bare 32 prosent nordmenn sier IT ikke er i stand til å håndtere ansatte på fjernkontor.