Safer Internet Day – Norsk ungdom opplever mye mobbing på internett

Samfunnsproblemet fake news påvirker norsk ungdom. Buypass har i samarbeid med skoleavdelingen Tenk i Faktisk.no spurt om hva de gjør for å ikke bli lurt og avdekket noen bekymringsverdige forhold.

9 februar ble kampanjen “Safer Internet Day” arrangert i hele Europa. I den anledning har Buypass i samarbeid med Tenk, en del av Faktisk.no, gjennomført en undersøkelse hos norske ungdommer i alderen 15-18 år. Den viser de største problemene de opplever på internett i dag.

Barn og ungdom har vendt seg til en ny virkelighet preget av mye falsk informasjon. Denne undersøkelsen viser at de er flinke til å ta ulike forhåndsregler på nett for å unngå å bli villedet. Falske nettsider er fremdeles et økende problem, og det er positivt å se at flere sjekker identiteten til aktører på nett. Men den svært aktive søken etter informasjon har også en bakside, der hver femte oppgir at de opplever mobbing og andre ubehageligheter,

– Janne Syversen, kommunikasjonsdirektør i Buypass.

Safer Internet Day er støttet av blant annet Europakommisjonen, Europol, Interpol, Facebook, Google, Microsoft, Netflix, Snapchat, Lego, Tik Tok og flere andre store aktører. Kampanjen ble startet av EU i 2004 og tatt over av nettverket Insafe. Med mål om å skape et tryggere internett for barn og unge, har den blitt avholdt hvert år siden.

Tenk, skoleavdelingen i Faktisk.no, mener ubehag på nettet fører til at ungdom blir mindre aktive deltakere samfunnsdebatten.

Den massive informasjonen kan være vanskelig å navigere i, noe som kan gjøre at de mister tilliten også til troverdig informasjon. Derfor er det viktig de får konkrete verktøy som de kan faktasjekke påstander. De falske nyhetene blir mer og mer sofistikert og det krever at kunnskap og teknikker i kildekritikk må utvikles hele tiden.

– Sølve Kuraas Karlsen, leder for skoleavdelingen Tenk i Faktisk.no

Dette viser tallene om norsk ungdom:

  • 81 prosent sier det er viktig å finne ut hva som er sant og usant på nettet
    • Hovedgrunner: 1. Å være sikker på hva man snakker om,
      og 2. Ikke bli lurt
  • 49 prosent søker opp innehaveren av en nettside
  • 39 prosent har blitt utsatt for ubehagelige bilder på nett
  • 21 prosent har blitt mobbet på nett
  • 21 prosent har blitt utsatt for seksuell trakassering
  • 11 prosent har blitt svindlet for penger
  • 8 prosent har blitt frastjålet privat informasjon
  • 48 prosent forhører seg med venner for å unngå å bli lurt
    • 41 prosent sjekker nettaviser – 10 prosent sjekker ingenting
  • 57 prosent kontrollerer nettsiders URL for om den er ekte
    • 49 prosent går ett skritt lenger og sjekker innehaveren via sertifikat
  • 75 prosent undersøker på nettet om hvilken skole og utdanning de skal velge seg
    • 71 prosent gjør det samme om hvilke ferie- og reisemål de skal bestemme seg for.
  • En svært liten prosentandel på drøye fire prosent stoler ikke på nettet i det hele tatt

Undersøkelsen gir også et oppdatert innblikk i ungdommens digitale medievaner. Generelt bruker de nettet for planlegging av ulike ting som hvilken skole de vil søke på og hvilke klær de skal kjøpe seg.

Om undersøkelsen
Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov, i perioden 12-20. januar med til sammen 257 CAWI-intervjuer med personer i alderen 15-18 år, fra Norge.

Nyhetsdryss fra Microsoft Ignite 2021

Over 150.000 teknologiinteresserte fulgte med da Microsoft Ignite gikk av stabelen denne uka. Microsoft presenterte en rekke nyheter som skal bistå virksomheter med å lettere tilpasse seg den digitale transformasjonen verdenssamfunnet befinner seg...